Verkeersschouw Vrouwenpolder

Tijdens de Verkeersschouw werd toch duidelijk dat het Hart van ons dorp er vooral moet zijn voor voetgangers en fietsers. Auto’s vooral te gast ! Goede parkeerplekken nabij het hart zijn van groot belang. 

Ter voorbereiding hebben we als dorpsraad aandachtspunten die bij ons bekend waren op een rij gezet. Als belangrijkste bespreekpunt kwam het doorgaande verkeer naar voren. Hoe kunnen we voor de komende jaren een goed mobiliteitsplan, een goede doorstroom in en rond ons dorp organiseren. 

Ter tafel lagen ideeën die verderop in het artikel te lezen zijn. Aanwezig waren; wethouder John de Jonge, Hans van den Broeke namens de gemeente en Felix Kools verkeersdeskundige namen de gemeente Veere. Paul Corbijn, Steven Houwelingen en Richard van de Sande namens de Dorpsraad. Het doel van deze schouw dient als voorbereiding van een thema dorpsraad bijeenkomst op woensdag 4 juni aanstaande over het verkeer. 

Met prachtig zonnig weer maakten zij een lange fietstocht, waar nagenoeg alle punten voor een goed verkeersplan werden bestudeerd. De komende periode gaat onze verkeersdeskundige Felix Kools aan de slag om alles uit te werken ter voorbereiding van de thema Dorpsraadvergadering. Tijdens de avond van woensdag 4 juni zijn alle betrokkenen uit ons dorp welkom om hun visie te delen.

Ons verkeersplan moet uiteindelijk over een jaar zijn definitieve vorm krijgen in het gemeentelijke mobiliteitsplan voor de gehele gemeente Veere. 

Verkeersvragen, knelpunten en voorstellen voor de Verkeersschouw Vrouwenpolder. 

  • Kan het éénrichtingsverkeer niet terug komen op de Dorpsdijk? 
  • Aan de N57 zijn twee plaatsen waar de voetgangers illegaal de snelweg oversteken. Aan het eind van de Zoekweg en Noorddijk. 
  • De wegversmalling op de Dorpsdijk, nabij benzinestation, uitgaand verkeer zou voorrang moeten krijgen. 
  • Tractorproblemen rondom het dorp zijn gereguleerd: Er komen geen grote tractoren door het dorp en de tractoren mogen van het Waterschap niet meer over de Lepelstraat scheuren. 
  • Toeristen knelpunt met caravans en campers dwars door het dorp. Hierover een apart schrijven die is aangeboden aan dorpsraad vergadering. (Bijlage) 
  • Motorgeweld: Op zonnige dagen is de Kon. Emmadijk een racecircuit, maar ook dorpsbewoners rijden hard in alle vroegte door het dorp naar hun werk. 
  • Bewoners van Oranje Nassaulaan zouden minder verkeersdrukte wensen. 
  • Er zijn bewoners die problemen hebben met de verkeerssituatie nabij de tunnel onder de N57. 
  • Er wordt kritisch gepraat over het kruipunt nabij de supermarkt aan de Fort den Haakweg van wege de bocht in het kruispunt. 
  • Wandelpad Fort den Haakweg in de eerste periode werd het pad nog vaak gebruikt door fietsers en paardrijders. Maar door duidelijke bewegwijzering is het ten goede gekeerd. Het ontstane paardenpad aan de andere zijde van de weg zou wat verbeterd kunnen worden. 
  • Zoekweg toekomst: de komende jaren komen hier 10 flexwoningen aan deze weg. 

Verkeersplan Vrouwenpolder

Om het verkeer in de kern van Vrouwenpolder goed te laten verlopen moeten we vooral kijken naar de knelpunten die door de betrokkenen (inwoners en ondernemers) in Vrouwenpolder worden genoemd. 

De kern van de opstoppingen is in de doorgaande straat door het dorp de Dorpsdijk. 

  1. Van beide kanten mag het verkeer er doorheen. 
  2. De straten zijn zo aangelegd dat het verkeer er stapvoets moet rijden. 
  3. De doorgang is smal vooral vanaf de benzinepomp tot aan de kerk. 
  4. Ook moeten aanliggende bedrijven regelmatig bevoorraad worden door vrachtauto’s. 
  5. Tijdens de tijd dat het toeristenverkeer opgang komt, rijden auto’s met caravan en campers door het hart van Vrouwenpolder. Vooral rond feestdagen en de zogenaamde wisseldagen op de campings. 
Bord Vrouwenpolder met max 30 km bord

Er zijn verschillende oplossingen genoemd voor de problemen. Eén richtingsverkeer bijvoorbeeld, maar daardoor worden een aantal knelpunten niet of nauwelijks opgelost en ontstaan er nieuwe knelpunten. 

Bevoorrading van bedrijven moet blijven bestaan. Maar één mogelijkheid is nog niet echt bekeken, dat is kijken naar de grootste knelpunten. Bijvoorbeeld: wat veroorzaakt veel opstoppingen en daardoor ook ergernis. 

De oplossing hiervoor kan zijn om bepaalde verkeersstromen te stoppen daar waar de knelpunten het grootst zijn, waardoor hinder direct afneemt. Als eerste oplossing kan zijn: op een deel van de Dorsdijk geen Campers en Caravans meer toelaten. Van het begin van de straat bij de N57 tot de Kerk bij de kruising met de Fort Haakweg. Hiervoor (Uiteraard in overleg met alle campinghouders) een omleidingsroute samenstellen. 

Plattegrond Vrouwenpolder met routeborden die kunnen worden gebruikt

Een mogelijk opzet van een omleidingsroute.

Blauw: Advies route
Blauwwit: Mogelijke optie
Rood: Afgesloten voor camper en caravan
Geel: Geen advies

Plattegrond Vrouwen polder met mogelijk routes verkeer