

MEER DAN 40 %
VAN DE HUISHOUDENS IN DE KLEINE KERNEN VAN VEERE HEBBEN AL GEKOZEN VOOR GLASVEZEL VIA GLASDRAAD.
HET MERENDEEL NOG NIET WAARONDER EEN GROEP DIE TEVREDEN IS MET HUN ABONNEMENT BIJ DELTA FIBER EN DAAR BEST WEL WIL BLIJVEN.
ALS DORPSRAAD HEBBEN WE CONTACT GEHAD MET BEIDE VERZORGERS VAN INTERNET BEKABELING.
Wat we als dorpsraad van Vrouwenpolder graag wilden weten, op welke manier alle inwoners van ons dorp en omgeving gebruiken kunnen maken van een betrouwbaar en goed internet
NU EN IN DE TOEKOMST
Op dit moment tot 7 juli aanstaande is de firma DraadGlas aan het inventariseren wie van de bewoners in de kleinen kernen en buitengebieden van de gemeente Veere gebruik wil gaan maken van internet via een glasvezel kabelnetwerk. Wanneer 40 % van de huishoudens wil deelnemen gaat het project van start!
Door deze actie zal iedereen die nu gebruik maakt van het huidige coax netwerk nadenken over de vraag: Wil ik hier gebruik van gaan maken en wat betekent dit voor mij.
Voor inwoners die momenteel gebruik maken van het netwerk van Delta Fiber, komen de vragen boven als;
- Wil ik overstappen naar een andere provider (internet aanbieder) of wil ik gewoon bij Delta blijven omdat ik tevreden ben over het aanbod van Delta TV WIFI en INTERNET in mijn woning?
- Hoelang kan Delta Fiber garanderen dat we via het gewone coax kabelnet goed internet en tv behouden?
- Wat gaat er gebeuren als Delta wel degelijk met het bestaande netwerk zou stoppen?
- Is het glasvezelnet werk nu ECHT een verbetering?
- Wat moet erin huis allemaal veranderen met glasvezel?
- Wat kost het me in de toekomst als ik wel naar Glasvezel wil overschakelen NA 7 juli aanstaande?
- Kan ik glasvezel aanleggen naar mijn huis en toch bij het vertrouwde coaxnetwerk van Delta blijven en eventueel over 5 jaar overstappen op glasvezel, en wat kost me dat?
Veel van deze vragen en hun antwoorden kunnen we opzoeken en lezen in allerlei websites en brochures, of tijdens een bijeenkomst van GlasDraad.
Om echt antwoord te krijgen vanuit Delta Fiber en GlasDraad hebben we hen als dorpsraad onze vragen voorgelegd. Beide hebben ons duidelijke antwoorden teruggestuurd die we graag met jullie willen delen. Dorpsraadslid Richard van de Sande heeft beide firma’s de vragen gesteld. Vandaar dat beide mail berichten aan hem zijn gericht.
Hieronder leest u beide antwoorden die wij afgelopen week hebben ontvangen

Beste Richard van de Sande,
Dank u wel voor uw bericht namens de Dorpsraad van Vrouwenpolder. We stellen het op prijs dat u zich namens de inwoners tot ons richt en dat u daarbij uw betrokkenheid en ervaring als trouwe klant van DELTA deelt. We gaan graag in op uw vragen.
DELTA biedt in grote delen van Zeeland snel internet via een betrouwbaar coax-netwerk. Via dit netwerk leveren wij internetsnelheden tot 1 Gbps. Voor vrijwel alle huishoudens is dat ruim voldoende om gebruik te maken van internetdiensten waar hoge snelheden bij nodig zijn. We begrijpen goed dat veel klanten tevreden zijn met hun huidige aansluiting en onze dienstverlening willen voortzetten. Dat waarderen wij.
We krijgen regelmatig de vraag hoelang wij internet blijven aanbieden via coax. U kunt ervan op aan dat DELTA hoogwaardige diensten blijft leveren over coax, totdat we er zelf voor kiezen om diensten via glasvezel aan te bieden. U hoeft dus niet plotseling over te stappen op glasvezel, ook niet als andere partijen die indruk wekken.
U noemt ook dat klanten die glasvezel van Glasdraad laten aanleggen, daarna een verplicht abonnement moeten afsluiten bij een van hun providers. Wij begrijpen dat dit voor klanten die graag bij DELTA willen blijven, vervelend kan zijn. Het blijft uw eigen keuze of u hier nu kosten voor wilt maken, terwijl wij al hoogwaardige diensten leveren over het netwerk dat er al ligt.
Daarbij blijven we ook continu investeren in de optimalisatie van ons kabelnetwerk op plaatsen waar wij nog geen glasvezel hebben liggen. Zeeland is de provincie met de meeste huishoudens die supersnel internet hebben van 1 gigabit via de kabel. Dat is iets waar we als DELTA trots op zijn. En we werken er dan ook hard aan om dit zo te houden en het maximale uit ons netwerk te blijven halen. We zorgen ervoor dat u snel internet houdt over coax zolang wij onze diensten niet over glasvezel leveren op uw adres. Zodat we u en alle andere Zeeuwen zo goed mogelijk meenemen in de ontwikkelingen en zo blijven voorzien van onze hoogwaardige diensten, nu en in de toekomst.
We nemen uw signaal serieus en waarderen het dat u met ons meedenkt. Uw zorgen over communicatie en toekomstplannen nemen we mee in onze evaluatie. Wanneer er nieuwe ontwikkelingen zijn die invloed hebben op uw situatie, brengen wij u daarvan tijdig op de hoogte.
Met vriendelijke groet,
DELTA

Geachte heer van de Sande,
Wat fijn dat u tevreden bent over Delta.
Voor u kan het een hele goede optie zijn om dan te kiezen voor de aanleg met daarbij de afkoopsom voor het niet kiezen van een provider.
Wanneer u over 5 jaar (of welk termijn ook) besluit wel gebruik te maken van de glasvezel kabel en een abonnement af te sluiten bij een van onze providers kan dat. De glasvezelkabel zal werkend blijven. Het is dan niet dat u de betaalde € 250,- gerestitueerd krijgt.
U kunt Delta houden als provider tot het moment dat u toch besluit om over te stappen (of Delta besluit een van de providers bij Glasdraad te worden). Aan de huidige verbinding via de coaxkabel verandert er niets.
Met vriendelijke groet,
Annelies Langebeeke
Glasdraad
Als dorpsraad kunnen we concluderen dat er drie opties zijn voor goed internet voor de toekomst:
- Door gebruik te maken van het nieuwe glasvezel netwerk van GlasDraad en één van de zestien provider te kiezen.
- Door bij DELTA te blijven en gebruik te maken van het bestaande coax netwerk
- Door de glasvezel aan te laten sluiten in je woning, maar gewoon het abonnement voort te zetten Delta en 250,- extra te betalen voor het NIET overgaan van 1 van de 16 providers.